2008. február 24., vasárnap

Vonalkód

Új novelláskötetet olvastam, aminek Vonalkód a címe, és Tóth Krisztina írta. A tizenöt történet közül az egyiktől simán sírógörcsöt kaptam. Hogy miért? Mert az én életemből ragadott ki egy részt. A szereplők ugyanazokat a mondatokat mondták szó szerint, mint amiket én hallottam valakitől, vagy én mondtam valakinek. A lány, akiről a novella szólt, ugyanúgy egyetemre járt, ugyanúgy készült a vizsgájára, ugyanúgy unta a magolást, és helyette butaságokkal szórakoztatta magát (mint például, tud-e a lábujjaival lapozni), ugyanazt gondolta az egyetemről, ugyanúgy megbántották, ugyanazt érezte, ugyanaz miatt szenvedett, mint én. Mintha az emlékeim egy része megelevenedett volna a fehér lapokon. Olyan érzésem volt hirtelen, mintha felpofoztak volna. Tiszta sokk.
Aztán ma reggel továbbolvastam a kötetet, és újabb hasonlóságokra leltem. Vajon minden nő életében előfordulnak azok az események, amikről Tóth Krisztina írt? Ha nem is pontosan ugyanúgy, mint a novellákban, de hasonlóképpen... Nem tudom... De az én életem sok ponton hasonlít a novella főszereplőjének az életére. Valahogy a mostanában olvasott könyvekben mindig magamra ismerek. Furcsa.
De ez a novella volt a legfurcsább. Tényleg szó szerint hallottam már azokat a mondatokat.

4 megjegyzés:

s@só írta...

ez ám a megélt "dezsávű"... :)

Névtelen írta...

Te igazán mondhattad volna, hogy Tót Kriszta, akkor mondtam volna hogy nem csak novellákat tud írni, hanem verseket is... mághozzá nem is rosszul... :

Most viszik, most viszik

Ne vidd el kérlek
a függönyt, amit együtt,
és vidd el, kérlek,
az ágyat, amin együtt,
de hagyd meg, kérlek,
a képet, ahol együtt,
-meg a létrát, mert nem érem fel
ésszel, hogy most viszik
az ágyat



szuszogva viszik
a kétszemélyes koporsót,
és alig fér ki
az ajtón. Mész utánuk
karodban a
fekvo ruhákkal: mintha
alélt mennyasszonyt
emelnél át a
küszöbön.

Csak hogy a kedvencemet említsem...
De van még több is:
http://www.tothkrisztina.hu/

Riena írta...

Párszor már volt ilyen érzésem, de ennyire sokkolóan még sosem... Erős "dezsávű" volt.

Riena írta...

Köszi a verset Hesz. Majd felkutatom a versesköteteit is, és beleolvasgatok. Ez a vers például tetszik. :)